Statut Towarzystwa
ROZDZIAŁ I
Nazwa, godło, siedziba, teren działalności i charakter prawny Towarzystwa.
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę “Polskie Towarzystwo Zakażeń Szpitalnych”
§ 2.
Siedzibą towarzystwa jest Kraków.
§ 3.
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4.
Towarzystwo używa pieczątki i znaków organizacyjnych z godłem i nazwą Towarzystwa zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 5.
Towarzystwo opiera swoją działalność na aktywności społecznej ogółu członków.
§ 6.
Towarzystwo posiada osobowość prawną.
§ 7.
Towarzystwo ma prawo tworzenia jednostek terenowych. Jednostka terenowa może posiadać osobowość prawną.
§ 8.
Towarzystwo i jego jednostki terenowe mogą prowadzić działalność gospodarczą.
§ 9.
Oficjalna nazwa Towarzystwa w języku angielskim brzmi: “Polish Society of Hospital Infection”. Skrót literowy PSHI.
ROZDZIAŁ II
Cel i środki działania
§ 10.
Celem Towarzystwa jest wspieranie działań naukowych i zawodowych związanych z zapobieganiem zakażeniom szpitalnym, a w szczególności:
1. Opracowywanie materiałów do kształcenia z zakresu epidemiologii i praktyki zwalczania zakażeń szpitalnych,
2. Stworzenie komunikacji pomiędzy pracownikami zajmującymi się problematyką zakażeń szpitalnych w celu wymiany wiedzy i doświadczeń.
3. Rozwijanie zainteresowań naukowych, socjalnych i ekonomicznych członków w zakresie możliwości towarzystwa.
§ 11.
Cele określone w § 9 Towarzystwo realizuje poprzez:
1. Prowadzenie badań naukowych w zakresie epidemiologii szpitalnej i ekonomiki ochrony zdrowia;
2. Opiniowanie o stanie i potrzebach w zakresie zakażeń szpitalnych wobec władz państwowych i samorządowych, płatników świadczeń zdrowotnych oraz innych;
3. Organizację okresowych spotkań członków towarzystwa;
4. Upowszechnianie badań i publikacji w zakresie profilaktyki i zwalczania zakażeń szpitalnych;
5. Koordynowanie i współdziałanie w organizowaniu kursów naukowo-szkoleniowych i innych form kształcenia podyplomowego;
6. Ustalanie wymogów i zasad dotyczących profilaktyki i zwalczania zakażeń szpitalnych;
7. Wdrażanie rozwiązań i promocję produktów mających znaczenie dla profilaktyki i praktyki zwalczania zakażeń szpitalnych;
8. Współpraca z pokrewnymi organizacjami narodowymi i międzynarodowymi.
Członkowie dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) honorowych,
c) wspierających.
ROZDZIAŁ III
Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki – przepisy wspólne dla Towarzystwa i jednostek terenowych.
A. Członkowie zwyczajni
§ 12.
§ 13.
Członkiem zwyczajnym może być każdy z członków założycieli oraz pełnoletni obywatel polski, którego działalność zawodowa ma bezpośredni związek z praktyką zwalczania zakażeń szpitalnych i który posiada rekomendację dwóch członków Towarzystwa. Członkiem Towarzystwa może być pełnoletni obywatel zagraniczny.
Decyzję o przyjęciu w poczet członków podejmuje Zarząd Główny Towarzystwa.
§ 14.
Członek zwyczajny ma prawo:
a) udziału w ogólnych zebraniach z głosem decydującym;
b) czynnego i biernego wyboru władz Towarzystwa;
c) udziału w działalności Towarzystwa zgodnie z regulaminami i uchwałami jego władz;
d) korzystania ze wszystkich urządzeń Towarzystwa w granicach określonych regulaminami;
e) noszenia odznaki Towarzystwa;
f) wnoszenia postulatów i wniosków do władz Towarzystwa.
§ 15.
Członek zwyczajny ma obowiązek:
a) przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
b) brać aktywny udział w realizacji celów statutowych Towarzystwa;
c) regularnie uiszczać składki, opłaty i należności ustalone w Statucie, regulaminach i uchwałach powziętych przez władze Towarzystwa.
B. Członkowie honorowi:
§ 16.
Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, która bezpośrednio lub pośrednio położyła zasługi w realizacji celów Towarzystwa.
§ 17.
Członkostwo honorowe nadaje Zgromadzenie Ogólne na wniosek Zarządu Głównego.
§ 18.
Członkowie honorowi posiadają wszystkie prawa członka zwyczajnego oraz zwolnieni opłacania składek członkowskich.
C. Członkowie wspierający
§ 19.
Członkiem wspierającym może być każda osoba prawna lub fizyczna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklaruje poparcie finansowe lub inną pomoc materialną na rzecz Towarzystwa i na podstawie pisemnej deklaracji zostanie przyjęta przez Zarząd Główny Towarzystwa.
§ 20.
Członek wspierający ma prawo:
a) udziału w ogólnym zgromadzeniu z głosem doradczym (w przypadku osób prawnych – za pośrednictwem swoich przedstawicieli);
b) korzystanie z uprawnień wymienionych w punktach c, d, f, § 13 a w przypadku osób fizycznych również w punkcie § 13.
Osoby prawne mogą być wyróżnione tylko dyplomem Towarzystwa.
Ustanie członkostwa
§ 21.
Przynależność do Towarzystwa ustaje w przypadku:
a) dobrowolnego wystąpienia,
b) skreślenia z listy członków przez Zarząd z powodu nie brania udziału w działalności statutowej Towarzystwa lub zaległości w opłacaniu składek członkowskich przez okres 12 miesięcy,
c) wykluczenia w przypadku rażącego naruszenia zasad statutowych Towarzystwa, regulaminów, uchwał władz lub działania na szkodę Towarzystwa,
d) ustania osobowości prawnej przez osobę prawną,
e) zgonu osoby fizycznej.
§ 22
Decyzję o skreśleniu lub wykluczeniu podejmuje Zarząd Główny Towarzystwa. Od decyzji tej przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego.
Odwołanie należy doręczyć Zarządowi w terminie 30 dni od daty powzięcia wiadomości oustaniu członkostwa.
§ 23.
Członek, który z własnej woli wystąpił z Towarzystwa lub został skreślony z powodu niepłacenia składek ma prawo ponownego wstąpienia doń na ogólnych zasadach.
Władzami Towarzystwa są:
a) Ogólne Zgromadzenie Członków; b) Zarząd Główny;
c) Komisja Rewizyjna.
ROZDZIAŁ IV Władze Towarzystwa
§ 24
Kadencja trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały ogólnego zgromadzenia. W przypadku ustąpienia członka władz przed upływem kadencji, władze te mogą dokooptować nowego członka, który pełni swe funkcje do końca kadencji. Liczba dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 członków odpowiednich władz pochodzących z wyboru.
Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów, przy udziale:
1.w pierwszym terminie – co najmniej 1/2 członków władz,
2.w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu 15 minut później od pierwszego terminu – bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania, z wyłączeniem spraw, co do których Statut stanowi inaczej, głosowanie może odbyć się drogą korespondencyjną.
We władzach nie mogą zasiadać osoby, których działalność zawodowa związana jest z udzielaniem zezwoleń oraz atestów dla środków i sprzętu związanego z profilaktyką i zwalczaniem zakażeń szpitalnych.
A. Ogólne Zgromadzenie członków.
§ 25.
Ogólne Zgromadzenie członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
Ogólne Zgromadzenia są zwyczajne (sprawozdawcze, sprawozdawczo – wyborcze) i nadzwyczajne. Ogólne Zgromadzenia zwyczajne – sprawozdawcze odbywają się dwa razy do roku, a sprawozdawczo – wyborcze co 3 lata.
§ 26.
Nadzwyczajne Ogólne Zgromadzenie może być zwołane:
a) z inicjatywy Zarządu Głównego,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej
c) na pisemne żądanie 10% zwyczajnych członków Towarzystwa, z podaniem proponowanego porządku dziennego zgromadzenia.
Nadzwyczajne Ogólne Zgromadzenie powinno się odbyć najpóźniej w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku do Zarządu.
Nadzwyczajne Ogólne Zgromadzenie obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 27.
Ogólne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Główny, zawiadamiając członków, co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
Zawiadomienie zawiera określenie miejsca i dnia zebrania oraz przewidywany porządek dzienny. Zawiadomienie zostaje dostarczone wszystkim członkom Towarzystwa za pośrednictwem poczty oraz ogłoszone w widocznym miejscu w lokalu Towarzystwa.
§ 28.
Do kompetencji Ogólnego Zgromadzenia należą:
a) zmiany Statutu;
b) nadawanie godności członka honorowego;
c) podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa, sposobu przeprowadzenia likwidacji i przekazania majątku;
d) wybór prezesa Towarzystwa, sekretarza generalnego i trzech członków Zarządu Głównego oraz trzech członków Komisji Rewizyjnej;
e) zatwierdzenie programu działalności oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności innych władz Towarzystwa;
f) zatwierdzanie corocznych bilansów, przyjmowanie sprawozdań z wykonania budżetu, zatwierdzanie preliminarza budżetowego na okres wstępny;
g) rozstrzyganie w sprawach odwołań członków od decyzji Zarządu Głównego;
h) podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwał o udzieleniu absolutorium Zarządowi Głównemu;
i) uchwalanie regulaminów Komisji Rewizyjnej i Zarządu Głównego Towarzystwa;
j) uchwalanie regulaminów Ogólnego Zgromadzenia;
k) rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Głównego w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia;
l) ustalenie znaków organizacyjnych i godła Towarzystwa.
B. Zarząd Główny.
§ 29.
1. Prezes, Sekretarz Generalny i trzej członkowie Zarządu stanowią Zarząd Główny Towarzystwa.
2. Posiedzenie Zarządu Głównego odbywa się nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 30.
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
a) kierowanie działalnością i zarządzanie majątkiem Towarzystwa;
b) reprezentowanie Towarzystwa;
c) zwoływanie ogólnych zgromadzeń;
d) przyjmowanie nowych członków – zwyczajnych i wspierających oraz podejmowanie decyzji o ich wykluczeniu lub skreśleniu;
e) opracowanie regulaminów wewnętrznych Towarzystwa i zatwierdzanie tych, które nie są zastrzeżone do właściwości Ogólnego Zgromadzenia;
f) opracowywanie rocznych planów pracy, preliminarzy dochodów i wydatków, sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności statutowej;
g) wyrażanie zgody na powoływanie i rozwiązywanie jednostek terenowych oraz nadzorowanie ich działalności;
h) nabywanie i zbywanie nieruchomości;
i) rozstrzyganie sporów powstałych na tle działalności Towarzystwa;
j) ustalanie wysokości składek członkowskich i wpisowego;
k) podejmowanie uchwał o przystąpieniu Towarzystwa do Stowarzyszeń i organizacji zagranicznych;
l) Zarząd jest zobowiązany do przedłożenia na dorocznym Zgromadzeniu Ogólnym sprawozdania z działalności Towarzystwa;
m) podejmowanie uchwał w innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego.
C. Komisja Rewizyjna
§ 31.
Komisja Rewizyjna liczy nie mniej niż trzech członków.
Na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona przewodniczącego. Członkowie Zarządu nie mogą być jednocześnie członkami Komisji Rewizyjnej.
§ 32.
Komisja Rewizyjna kontroluje co najmniej raz na rok całokształt działalności Towarzystwa pod względem celowości, gospodarności i zgodności z przepisami. Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z kontroli i żądania wyjaśnień. Ma obowiązek składania Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdania ze swojej działalności wraz zwnioskami w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu.
ROZDZIAŁ V Majątek Towarzystwa
§ 33.
1. Majątek Towarzystwa tworzą:
a) wpisowe i składki członkowskie;
b) dochody z rzeczy ruchomych, nieruchomości oraz praw dających przychody; c) wpływyzdziałalnościgospodarczej;
d) zapisy darowizny, subwencje i spadki;
e) inne wpływy i dochody.
2. Majątek i środki Towarzystwa mogą być wykorzystywane wyłącznie na cele statutowe.
3. Członkowie Towarzystwa nie mogą być wynagradzani za wykonywanie swych obowiązków, jak również nie uczestniczą w zyskach. Nie dotyczy to zwrotu kosztów własnych członków (np. przejazdu) związanych z wykonywaniem decyzji Zarządu orazwynagradzania osób pozostających w stosunku pracy z Towarzystwem, a także członków będących ekspertami i doradcami.
§ 34.
Majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd poprzez uchwały z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do decyzji
Ogólnego Zgromadzenia.
ROZDZIAŁ VI Reprezentacja
§ 35
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych i niemajątkowych oraz podpisywania w imieniu Towarzystwa są uprawnieni:
– prezes Zarządu i Sekretarz Generalny łącznie
albo
– prezes Zarządu i jeden członek Zarządu łącznie
albo
– sekretarz generalny i jeden członek Zarządu łącznie
albo
– pełnomocnik w granicach umocowania.
ROZDZIAŁ VII Jednostki Terenowe
§ 36.
- Zarząd Główny wyraża zgodę na utworzenie jednostki terenowej i ustala jej strukturę oraz obszar działania.
- Jednostka terenowa powoływana jest na wniosek lokalnej grupy inicjatywnej liczącej co najmniej 15 osób.
- Jednostka terenowa jest samodzielnym podmiotem organizacyjnym i uzyskuje osobowość prawną z
chwilą wpisania do rejestru Stowarzyszeń.
- Jednostka terenowa działa pod nazwą Towarzystwa z dodatkiem “Oddział w … ” i wskazaniem
miejscowości w której ma swoją siedzibę.
- Prawa i obowiązki jednostki terenowej, jej członków oraz wzajemne stosunki z Towarzystwem reguluje
niniejszy statut oraz obowiązujące przepisy prawa. Uchwały Władz Towarzystwa są dla jednostki
terenowej wiążące.
- Jednostka terenowa urzeczywistnia swoje cele i sposoby działania tak jak Towarzystwo.
ROZDZIAŁ VIII
Władze jednostki terenowej
§ 37.
Władzami jednostki terenowej są:
a) Zebranie członków jednostki terenowej, b) Zarząd jednostki terenowej
c) Komisja Rewizyjna.
Kadencja trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały zebrania członków oddziału. W przypadku ustąpienia członka władz przed upływem kadencji, władze jednostki terenowej mogą dokooptować nowego członka, który pełni swe funkcje do końca kadencji. Liczba dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 członków odpowiednich władz pochodzących z wyboru.
Uchwały wszystkich władz jednostki terenowej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecnych co najmniej 1/2 członków władz, z wyłączeniem spraw, co do których Statut stanowi inaczej.
We władzach jednostki terenowej nie mogą zasiadać osoby, których działalność zawodowa związana jest z udzielaniem zezwoleń oraz atestów dla środków i sprzętu związanego z profilaktyką i zwalczaniem zakażeń szpitalnych.
A. Zebranie członków jednostki terenowej.
§ 38.
Zebranie członków jednostki terenowej jest najwyższą władzą jednostki. Zebrania członków są zwyczajne (sprawozdawcze, sprawozdawczo-wyborcze) i nadzwyczajne. Zebrania zwyczajne – sprawozdawcze odbywają się corocznie, a sprawozdawczo-wyborcze co 3 lata.
§ 39. Nadzwyczajne zebranie członków może być zwołane:
a) z inicjatywy Zarządu jednostki terenowej,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) na pisemne żądanie l0o/o zwyczajnych członków Oddziału, z podaniem proponowanego porządku dziennego obrad.
Zebranie nadzwyczajne powinno się odbyć najpóźniej w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku do Zarządu. Zebranie nadzwyczajne obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 40.
Zebranie członków jednostki terenowej zwołuje Zarząd jednostki, zawiadamiając członków i Zarząd Główny za pośrednictwem poczty, co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
Zawiadomienie zawiera określenie miejsca i dnia zebrania oraz przewidywany porządek dzienny.
Zarząd Główny może delegować swojego przedstawiciela do udziału w zebraniu jednostki terenowej. Przedstawiciel Zarządu Głównego ma prawo przedstawiania opinii w sprawach będących przedmiotem obrad.
§ 41.
Do kompetencji zebrania członków jednostki terenowej należą:
a) wybór członków Zarządu jednostki terenowej oraz członków Komisji Rewizyjnej;
b) zatwierdzenie programu działalności;
c) zatwierdzanie corocznych bilansów, przyjmowanie sprawozdań z wykonania budżetu, zatwierdzanie preliminarza budżetowego na okres wstępny;
d) rozstrzyganie w sprawach odwołań członków od decyzji Zarządu jednostki terenowej,
e) podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwał o udzieleniu absolutorium Zarządowi jednostki terenowej,
f) przyjmowanie odwołań od decyzji Zarządu jednostki terenowej w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia członka. Statut Polskiego Towarzystwa Zaka¿eñ Szpitalnych – strona 7 B. Zarząd jednostki terenowej.
§ 42.
- Prezes i dwóch członków Zarządu stanowią Zarząd jednostki terenowej Towarzystwa.
- Posiedzenie Zarządu Głównego odbywa się nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 43.
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
a) kierowanie działalnością i zarządzanie majątkiem jednostki;
b) reprezentowanie jednostki terenowej;
c) zwoływanie zebrań członków oddziału;
d) przyjmowanie wniosków o przyjęcie w poczet nowych członków zwyczajnych i wspierających;
e) opracowywanie rocznych planów pracy, preliminarzy dochodów i wydatków, sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności statutowej;
f) nabywanie i zbywanie nieruchomości;
g) przedkładanie na dorocznym zebraniu członków jednostki terenowej sprawozdania z działalności Oddziału,
h) składanie sprawozdań z działalności jednostki terenowej Zarządowi Głównemu. Sprawozdania te powinny być złożone na co najmniej 7 dni przed terminem dorocznego Zgromadzenia Ogólnego Towarzystwa.
C. Komisja Rewizyjna
§ 44.
Komisja Rewizyjna liczy nie mniej niż trzech członków.
Na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona przewodniczącego. Członkowie Zarządu nie mogą być jednocześnie członkami Komisji Rewizyjnej.
§ 45.
Komisja Rewizyjna kontroluje co najmniej raz na rok całokształt działalności jednostki terenowej pod względem celowości, gospodarności i zgodności z przepisami. Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z kontroli i żądania wyjaśnień. Ma obowiązek składania na zebraniu członów jednostki terenowej sprawozdania ze swojej działalności wraz z wnioskami w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu.
Reprezentacja
§ 46
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych i niemajątkowych oraz podpisywania w imieniu jednostki terenowej są uprawnieni:
– prezes Zarządu i jeden członek Zarządu łącznie
albo
– pełnomocnik w granicach umocowania
ROZDZIAŁ IX
Majątek jednostki terenowej
§ 47.
1. Majątek jednostki terenowej tworzą:
a) dochody z rzeczy ruchomych, nieruchomości oraz praw dających przychody,
b) wpływy z działalności gospodarczej,
c) zapisy darowizny, subwencje i spadki,
d) inne wpływy i dochody.
2. Majątek i środki jednostki terenowej mogą być wykorzystywane wyłącznie na cele statutowe.
3. Członkowie jednostki terenowej nie mogą być wynagradzani za wykonywanie swych obowiązków, jak również nie uczestniczą w zyskach. Nie dotyczy to zwrotu kosztów własnych członków (np. przejazdu) związanych z wykonywaniem decyzji Zarządu oraz wynagradzania osób pozostających w stosunku pracy z jednostką terenową, a także członków będących ekspertami i doradcami.
§ 48.
Majątkiem jednostki terenowej zarządza Zarząd poprzez uchwały z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do decyzji władz Towarzystwa.
Wpisowe i składki nie podlegają zwrotowi.
ROZDZIAŁ X
Postanowienia ogólne
§ 49.
§ 50.
Towarzystwo ma prawo przystępować w charakterze członka do innych stowarzyszeń. W sprawach wynikających z tytułu członkostwa podlega wówczas obowiązującym statutom i przepisom odnośnych stowarzyszeń z zachowaniem jednak swej dotychczasowej formy organizacyjnej.
ROZDZIAŁ XI
Rozwiązanie Towarzystwa i zmiana Statutu
§ 51.
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa Ogólne Zgromadzenie powołuje komisję likwidacyjną i decyduje o majątku. Komisja likwidacyjna zobowiązana jest do opublikowania wyników likwidacji w gazecie codziennej o zasięgu ogólnopolskim.
§ 52.
Uchwała zgromadzenia ogólnego w sprawie zmian Statutu lub rozwiązania się Towarzystwa wymaga większości połowy głosów plus 1 głos (50% + 1) przy udziale co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
§ 53.
Majątek po zlikwidowanym Towarzystwie przeznacza się na cele określone w uchwale likwidacyjnej.