Statut Towarzystwa

ROZDZIAŁ I
Nazwa, godło, siedziba, teren działalności i charakter prawny Towarzystwa.

§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę “Polskie Towarzystwo Zakażeń Szpitalnych”

§ 2.
Siedzibą towarzystwa jest Kraków.

§ 3.
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 4.
Towarzystwo używa pieczątki i znaków organizacyjnych z godłem i nazwą Towarzystwa zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 5.
Towarzystwo opiera swoją działalność na aktywności społecznej ogółu członków.

§ 6.
Towarzystwo posiada osobowość prawną.

§ 7.
Towarzystwo ma prawo tworzenia jednostek terenowych. Jednostka terenowa może posiadać osobowość prawną.

§ 8.
Towarzystwo i jego jednostki terenowe mogą prowadzić działalność gospodarczą.

§ 9.
Oficjalna nazwa Towarzystwa w języku angielskim brzmi: “Polish Society of Hospital Infection”. Skrót literowy PSHI.

ROZDZIAŁ II
Cel i środki działania

§ 10.
Celem Towarzystwa jest wspieranie działań naukowych i zawodowych związanych z zapobieganiem zakażeniom szpitalnym, a w szczególności:
1. Opracowywanie materiałów do kształcenia z zakresu epidemiologii i praktyki zwalczania zakażeń szpitalnych,
2. Stworzenie komunikacji pomiędzy pracownikami zajmującymi się problematyką zakażeń szpitalnych w celu wymiany wiedzy i doświadczeń.
3. Rozwijanie zainteresowań naukowych, socjalnych i ekonomicznych członków w zakresie możliwości towarzystwa.

§ 11.
Cele określone w § 9 Towarzystwo realizuje poprzez:

1. Prowadzenie badań naukowych w zakresie epidemiologii szpitalnej i ekonomiki ochrony zdrowia;
2. Opiniowanie o stanie i potrzebach w zakresie zakażeń szpitalnych wobec władz państwowych i samorządowych, płatników świadczeń zdrowotnych oraz innych;
3. Organizację okresowych spotkań członków towarzystwa;
4. Upowszechnianie badań i publikacji w zakresie profilaktyki i zwalczania zakażeń szpitalnych;
5. Koordynowanie i współdziałanie w organizowaniu kursów naukowo-szkoleniowych i innych form kształcenia podyplomowego;
6. Ustalanie wymogów i zasad dotyczących profilaktyki i zwalczania zakażeń szpitalnych;
7. Wdrażanie rozwiązań i promocję produktów mających znaczenie dla profilaktyki i praktyki zwalczania zakażeń szpitalnych;
8. Współpraca z pokrewnymi organizacjami narodowymi i międzynarodowymi.

Członkowie dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) honorowych,
c) wspierających.

ROZDZIAŁ III
Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki – przepisy wspólne dla Towarzystwa i jednostek terenowych.


A. Członkowie zwyczajni

§ 12.

§ 13.
Członkiem zwyczajnym może być każdy z członków założycieli oraz pełnoletni obywatel polski, którego działalność zawodowa ma bezpośredni związek z praktyką zwalczania zakażeń szpitalnych i który posiada rekomendację dwóch członków Towarzystwa. Członkiem Towarzystwa może być pełnoletni obywatel zagraniczny.

Decyzję o przyjęciu w poczet członków podejmuje Zarząd Główny Towarzystwa.

§ 14.
Członek zwyczajny ma prawo:
a)  udziału w ogólnych zebraniach z głosem decydującym;
b)  czynnego i biernego wyboru władz Towarzystwa;
c)  udziału w działalności Towarzystwa zgodnie z regulaminami i uchwałami jego władz;
d)  korzystania ze wszystkich urządzeń Towarzystwa w granicach określonych regulaminami;
e)  noszenia odznaki Towarzystwa;
f)  wnoszenia postulatów i wniosków do władz Towarzystwa.

§ 15.
Członek zwyczajny ma obowiązek:
a) przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
b) brać aktywny udział w realizacji celów statutowych Towarzystwa;
c) regularnie uiszczać składki, opłaty i należności ustalone w Statucie, regulaminach i uchwałach powziętych przez władze Towarzystwa.

B. Członkowie honorowi:

§ 16.
Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, która bezpośrednio lub pośrednio położyła zasługi w realizacji celów Towarzystwa.

§ 17.
Członkostwo honorowe nadaje Zgromadzenie Ogólne na wniosek Zarządu Głównego.

§ 18.
Członkowie honorowi posiadają wszystkie prawa członka zwyczajnego oraz zwolnieni opłacania składek członkowskich.

C. Członkowie wspierający

§ 19.
Członkiem wspierającym może być każda osoba prawna lub fizyczna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklaruje poparcie finansowe lub inną pomoc materialną na rzecz Towarzystwa i na podstawie pisemnej deklaracji zostanie przyjęta przez Zarząd Główny Towarzystwa.

§ 20.
Członek wspierający ma prawo:

a)  udziału w ogólnym zgromadzeniu z głosem doradczym (w przypadku osób prawnych – za pośrednictwem swoich przedstawicieli);
b)  korzystanie z uprawnień wymienionych w punktach c, d, f, § 13 a w przypadku osób fizycznych również w punkcie § 13.

Osoby prawne mogą być wyróżnione tylko dyplomem Towarzystwa.

Ustanie członkostwa

 § 21.

Przynależność do Towarzystwa ustaje w przypadku:

a)  dobrowolnego wystąpienia,
b)  skreślenia z listy członków przez Zarząd z powodu nie brania udziału w działalności statutowej Towarzystwa lub zaległości w opłacaniu składek członkowskich przez okres 12 miesięcy,
c)  wykluczenia w przypadku rażącego naruszenia zasad statutowych Towarzystwa, regulaminów, uchwał władz lub działania na szkodę Towarzystwa,
d)  ustania osobowości prawnej przez osobę prawną,
e)  zgonu osoby fizycznej.

§ 22
Decyzję o skreśleniu lub wykluczeniu podejmuje Zarząd Główny Towarzystwa. Od decyzji tej przysługuje odwołanie do Zgromadzenia Ogólnego.
Odwołanie należy doręczyć Zarządowi w terminie 30 dni od daty powzięcia wiadomości oustaniu członkostwa.

§ 23.
Członek, który z własnej woli wystąpił z Towarzystwa lub został skreślony z powodu niepłacenia składek ma prawo ponownego wstąpienia doń na ogólnych zasadach.

Władzami Towarzystwa są:
a) Ogólne Zgromadzenie Członków; b) Zarząd Główny;
c) Komisja Rewizyjna.

ROZDZIAŁ IV Władze Towarzystwa

§ 24
Kadencja trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały ogólnego zgromadzenia. W przypadku ustąpienia członka władz przed upływem kadencji, władze te mogą dokooptować nowego członka, który pełni swe funkcje do końca kadencji. Liczba dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 członków odpowiednich władz pochodzących z wyboru.

Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów, przy udziale:

1.w pierwszym terminie – co najmniej 1/2 członków władz,
2.w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu 15 minut później od pierwszego terminu – bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania, z wyłączeniem spraw, co do których Statut stanowi inaczej, głosowanie może odbyć się drogą korespondencyjną.
We władzach nie mogą zasiadać osoby, których działalność zawodowa związana jest z udzielaniem zezwoleń oraz atestów dla środków i sprzętu związanego z profilaktyką i zwalczaniem zakażeń szpitalnych.

A. Ogólne Zgromadzenie członków.

§ 25.
Ogólne Zgromadzenie członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.

Ogólne Zgromadzenia są zwyczajne (sprawozdawcze, sprawozdawczo – wyborcze) i nadzwyczajne. Ogólne Zgromadzenia zwyczajne – sprawozdawcze odbywają się dwa razy do roku, a sprawozdawczo – wyborcze co 3 lata.

§ 26.
Nadzwyczajne Ogólne Zgromadzenie może być zwołane:

a)  z inicjatywy Zarządu Głównego,
b)  na wniosek Komisji Rewizyjnej
c)  na pisemne żądanie 10% zwyczajnych członków Towarzystwa, z podaniem proponowanego porządku dziennego zgromadzenia.

Nadzwyczajne Ogólne Zgromadzenie powinno się odbyć najpóźniej w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku do Zarządu.
Nadzwyczajne Ogólne Zgromadzenie obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.

§ 27.
Ogólne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Główny, zawiadamiając członków, co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
Zawiadomienie zawiera określenie miejsca i dnia zebrania oraz przewidywany porządek dzienny. Zawiadomienie zostaje dostarczone wszystkim członkom Towarzystwa za pośrednictwem poczty oraz ogłoszone w widocznym miejscu w lokalu Towarzystwa.

§ 28.
Do kompetencji Ogólnego Zgromadzenia należą:

a)  zmiany Statutu;
b)  nadawanie godności członka honorowego;
c)  podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa, sposobu przeprowadzenia likwidacji i przekazania majątku;
d)  wybór prezesa Towarzystwa, sekretarza generalnego i trzech członków Zarządu Głównego oraz trzech członków Komisji Rewizyjnej;
e)  zatwierdzenie programu działalności oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności innych władz Towarzystwa;
f)  zatwierdzanie corocznych bilansów, przyjmowanie sprawozdań z wykonania budżetu, zatwierdzanie preliminarza budżetowego na okres wstępny;
g)  rozstrzyganie w sprawach odwołań członków od decyzji Zarządu Głównego;
h)  podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwał o udzieleniu absolutorium Zarządowi Głównemu;
i)  uchwalanie regulaminów Komisji Rewizyjnej i Zarządu Głównego Towarzystwa;
j)  uchwalanie regulaminów Ogólnego Zgromadzenia;
k)  rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Głównego w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia;
l)  ustalenie znaków organizacyjnych i godła Towarzystwa.

B. Zarząd Główny.

§ 29.
1. Prezes, Sekretarz Generalny i trzej członkowie Zarządu stanowią Zarząd Główny Towarzystwa.

2. Posiedzenie Zarządu Głównego odbywa się nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 30.
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:

a)  kierowanie działalnością i zarządzanie majątkiem Towarzystwa;
b)  reprezentowanie Towarzystwa;
c)  zwoływanie ogólnych zgromadzeń;
d)  przyjmowanie nowych członków – zwyczajnych i wspierających oraz podejmowanie decyzji o ich wykluczeniu lub skreśleniu;
e)  opracowanie regulaminów wewnętrznych Towarzystwa i zatwierdzanie tych, które nie są zastrzeżone do właściwości Ogólnego Zgromadzenia;
f)  opracowywanie rocznych planów pracy, preliminarzy dochodów i wydatków, sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności statutowej;
g)  wyrażanie zgody na powoływanie i rozwiązywanie jednostek terenowych oraz nadzorowanie ich działalności;
h)  nabywanie i zbywanie nieruchomości;
i)  rozstrzyganie sporów powstałych na tle działalności Towarzystwa;
j)  ustalanie wysokości składek członkowskich i wpisowego;
k)  podejmowanie uchwał o przystąpieniu Towarzystwa do Stowarzyszeń i organizacji zagranicznych;
l)  Zarząd jest zobowiązany do przedłożenia na dorocznym Zgromadzeniu Ogólnym sprawozdania z działalności Towarzystwa;
m)  podejmowanie uchwał w innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego.

C. Komisja Rewizyjna

§ 31.
Komisja Rewizyjna liczy nie mniej niż trzech członków.

Na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona przewodniczącego. Członkowie Zarządu nie mogą być jednocześnie członkami Komisji Rewizyjnej.

§ 32.
Komisja Rewizyjna kontroluje co najmniej raz na rok całokształt działalności Towarzystwa pod względem celowości, gospodarności i zgodności z przepisami. Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z kontroli i żądania wyjaśnień. Ma obowiązek składania Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdania ze swojej działalności wraz zwnioskami w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu.

ROZDZIAŁ V Majątek Towarzystwa

§ 33.
1. Majątek Towarzystwa tworzą:

a) wpisowe i składki członkowskie;
b) dochody z rzeczy ruchomych, nieruchomości oraz praw dających przychody; c) wpływyzdziałalnościgospodarczej;
d) zapisy darowizny, subwencje i spadki;
e) inne wpływy i dochody.

2. Majątek i środki Towarzystwa mogą być wykorzystywane wyłącznie na cele statutowe.

3. Członkowie Towarzystwa nie mogą być wynagradzani za wykonywanie swych obowiązków, jak również nie uczestniczą w zyskach. Nie dotyczy to zwrotu kosztów własnych członków (np. przejazdu) związanych z wykonywaniem decyzji Zarządu orazwynagradzania osób pozostających w stosunku pracy z Towarzystwem, a także członków będących ekspertami i doradcami.

§ 34.
Majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd poprzez uchwały z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do decyzji

Ogólnego Zgromadzenia.

ROZDZIAŁ VI Reprezentacja

§ 35
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych i niemajątkowych oraz podpisywania w imieniu Towarzystwa są uprawnieni:
–  prezes Zarządu i Sekretarz Generalny łącznie
albo
– prezes Zarządu i jeden członek Zarządu łącznie
albo
–  sekretarz generalny i jeden członek Zarządu łącznie
albo
– pełnomocnik w granicach umocowania.

ROZDZIAŁ VII Jednostki Terenowe

§ 36.

  1. Zarząd Główny wyraża zgodę na utworzenie jednostki terenowej i ustala jej strukturę oraz obszar działania.
  2. Jednostka terenowa powoływana jest na wniosek lokalnej grupy inicjatywnej liczącej co najmniej 15 osób.
  3. Jednostka terenowa jest samodzielnym podmiotem organizacyjnym i uzyskuje osobowość prawną z

    chwilą wpisania do rejestru Stowarzyszeń.

  4. Jednostka terenowa działa pod nazwą Towarzystwa z dodatkiem “Oddział w … ” i wskazaniem

    miejscowości w której ma swoją siedzibę.

  5. Prawa i obowiązki jednostki terenowej, jej członków oraz wzajemne stosunki z Towarzystwem reguluje

    niniejszy statut oraz obowiązujące przepisy prawa. Uchwały Władz Towarzystwa są dla jednostki

    terenowej wiążące.

  6. Jednostka terenowa urzeczywistnia swoje cele i sposoby działania tak jak Towarzystwo.

 ROZDZIAŁ VIII

Władze jednostki terenowej

§ 37.

Władzami jednostki terenowej są:
a) Zebranie członków jednostki terenowej, b) Zarząd jednostki terenowej
c) Komisja Rewizyjna.

Kadencja trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały zebrania członków oddziału. W przypadku ustąpienia członka władz przed upływem kadencji, władze jednostki terenowej mogą dokooptować nowego członka, który pełni swe funkcje do końca kadencji. Liczba dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 członków odpowiednich władz pochodzących z wyboru.

Uchwały wszystkich władz jednostki terenowej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecnych co najmniej 1/2 członków władz, z wyłączeniem spraw, co do których Statut stanowi inaczej.

We władzach jednostki terenowej nie mogą zasiadać osoby, których działalność zawodowa związana jest z udzielaniem zezwoleń oraz atestów dla środków i sprzętu związanego z profilaktyką i zwalczaniem zakażeń szpitalnych.

A. Zebranie członków jednostki terenowej.

§ 38.
Zebranie członków jednostki terenowej jest najwyższą władzą jednostki. Zebrania członków są zwyczajne (sprawozdawcze, sprawozdawczo-wyborcze) i nadzwyczajne. Zebrania zwyczajne – sprawozdawcze odbywają się corocznie, a sprawozdawczo-wyborcze co 3 lata.

§ 39. Nadzwyczajne zebranie członków może być zwołane:

a) z inicjatywy Zarządu jednostki terenowej,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) na pisemne żądanie l0o/o zwyczajnych członków Oddziału, z podaniem proponowanego porządku dziennego obrad.

Zebranie nadzwyczajne powinno się odbyć najpóźniej w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku do Zarządu. Zebranie nadzwyczajne obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.

§ 40.
Zebranie członków jednostki terenowej zwołuje Zarząd jednostki, zawiadamiając członków i Zarząd Główny za pośrednictwem poczty, co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
Zawiadomienie zawiera określenie miejsca i dnia zebrania oraz przewidywany porządek dzienny.
Zarząd Główny może delegować swojego przedstawiciela do udziału w zebraniu jednostki terenowej. Przedstawiciel Zarządu Głównego ma prawo przedstawiania opinii w sprawach będących przedmiotem obrad.

§ 41.
Do kompetencji zebrania członków jednostki terenowej należą:

a) wybór członków Zarządu jednostki terenowej oraz członków Komisji Rewizyjnej;
b) zatwierdzenie programu działalności;
c) zatwierdzanie corocznych bilansów, przyjmowanie sprawozdań z wykonania budżetu, zatwierdzanie preliminarza budżetowego na okres wstępny;
d)  rozstrzyganie w sprawach odwołań członków od decyzji Zarządu jednostki terenowej,
e)  podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwał o udzieleniu absolutorium Zarządowi jednostki terenowej,
f)  przyjmowanie odwołań od decyzji Zarządu jednostki terenowej w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia członka. Statut Polskiego Towarzystwa Zaka¿eñ Szpitalnych – strona 7 B. Zarząd jednostki terenowej.

§ 42.

  1. Prezes i dwóch członków Zarządu stanowią Zarząd jednostki terenowej Towarzystwa.
  2. Posiedzenie Zarządu Głównego odbywa się nie rzadziej niż raz na kwartał.

    § 43.

Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:

a)  kierowanie działalnością i zarządzanie majątkiem jednostki;
b)  reprezentowanie jednostki terenowej;
c)  zwoływanie zebrań członków oddziału;
d)  przyjmowanie wniosków o przyjęcie w poczet nowych członków zwyczajnych i wspierających;
e)  opracowywanie rocznych planów pracy, preliminarzy dochodów i wydatków, sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności statutowej;
f)  nabywanie i zbywanie nieruchomości;
g)  przedkładanie na dorocznym zebraniu członków jednostki terenowej sprawozdania z działalności Oddziału,
h)  składanie sprawozdań z działalności jednostki terenowej Zarządowi Głównemu. Sprawozdania te powinny być złożone na co najmniej 7 dni przed terminem dorocznego Zgromadzenia Ogólnego Towarzystwa.

C. Komisja Rewizyjna

§ 44.
Komisja Rewizyjna liczy nie mniej niż trzech członków.

Na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego grona przewodniczącego. Członkowie Zarządu nie mogą być jednocześnie członkami Komisji Rewizyjnej.

§ 45.
Komisja Rewizyjna kontroluje co najmniej raz na rok całokształt działalności jednostki terenowej pod względem celowości, gospodarności i zgodności z przepisami. Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z kontroli i żądania wyjaśnień. Ma obowiązek składania na zebraniu członów jednostki terenowej sprawozdania ze swojej działalności wraz z wnioskami w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu.

Reprezentacja

§ 46
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych i niemajątkowych oraz podpisywania w imieniu jednostki terenowej są uprawnieni:
–  prezes Zarządu i jeden członek Zarządu łącznie
albo
– pełnomocnik w granicach umocowania

ROZDZIAŁ IX
Majątek jednostki terenowej

§ 47.

1. Majątek jednostki terenowej tworzą:
a) dochody z rzeczy ruchomych, nieruchomości oraz praw dających przychody,
b) wpływy z działalności gospodarczej,
c) zapisy darowizny, subwencje i spadki,
d) inne wpływy i dochody.

2. Majątek i środki jednostki terenowej mogą być wykorzystywane wyłącznie na cele statutowe.

3. Członkowie jednostki terenowej nie mogą być wynagradzani za wykonywanie swych obowiązków, jak również nie uczestniczą w zyskach. Nie dotyczy to zwrotu kosztów własnych członków (np. przejazdu) związanych z wykonywaniem decyzji Zarządu oraz wynagradzania osób pozostających w stosunku pracy z jednostką terenową, a także członków będących ekspertami i doradcami.

§ 48.
Majątkiem jednostki terenowej zarządza Zarząd poprzez uchwały z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do decyzji władz Towarzystwa.

Wpisowe i składki nie podlegają zwrotowi.

ROZDZIAŁ X

Postanowienia ogólne

§ 49.

§ 50.
Towarzystwo ma prawo przystępować w charakterze członka do innych stowarzyszeń. W sprawach wynikających z tytułu członkostwa podlega wówczas obowiązującym statutom i przepisom odnośnych stowarzyszeń z zachowaniem jednak swej dotychczasowej formy organizacyjnej.

ROZDZIAŁ XI
Rozwiązanie Towarzystwa i zmiana Statutu

§ 51.
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa Ogólne Zgromadzenie powołuje komisję likwidacyjną i decyduje o majątku. Komisja likwidacyjna zobowiązana jest do opublikowania wyników likwidacji w gazecie codziennej o zasięgu ogólnopolskim.

§ 52.
Uchwała zgromadzenia ogólnego w sprawie zmian Statutu lub rozwiązania się Towarzystwa wymaga większości połowy głosów plus 1 głos (50% + 1) przy udziale co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.

§ 53.
Majątek po zlikwidowanym Towarzystwie przeznacza się na cele określone w uchwale likwidacyjnej.

Scroll to Top